בחירות בחיפה: "תקרת זכוכית" ושירותים ציבוריים

הבחירות למועצות המקומיות ולראשי ערים של ערי ישראל יתקיימו ב-30 באוקטובר. המועמדים הופכים פעילים יותר, מנסים להגדיל את אחוזי ההצבעה ולזכות בכמה שיותר תומכים.

מי יוכנס ל"עיר הגנים"

תפקיד ראש העיר, בעיקר בערים הגדולות בישראל, קובע לא רק את בחירת המדיניות החברתית-כלכלית, אלא גם את החלוקה מחדש של תזרימי הכספים, ומכאן גם הכספים המוקצבים לפרויקטי תשתית שונים מתקציב המדינה. נפחם תלוי במידה רבה בקשרים של ראש העיר עם מפלגות הפרלמנט. בבחירות לכנסת, טיעון חשוב עבור ציבור הבוחרים להצביע למפלגה כזו או אחרת הוא ההצלחה בפיתוח ערים של ראשי הערים שמפלגות אלו הכניסו לכיסאותיהם.

רטוריקה אלקטורלית בשטח משלבת אידיאולוגיה פוליטית ועימות מגזרי עם "זבל ברחובות" ושירותים ציבוריים. כך למשל, בחיפה, בעיית הרחובות המלוכלכים, הבתים המתפוררים והשירותים הציבוריים הסגורים בחוף הים ובעיר מתחרה בנושא ה"פרו-ערביות" של ראש העיר המכהן ואפליית דוברי הרוסית בגופי השלטון של הרשות המקומית.

תמונות יפות של חיפה כ"עיר גנים" אליה מבטיח ראש העיר החדש להפוך את העיר פופולריות ברשתות החברתיות במערכת הבחירות בדיוק כמו נושא "העברה של ערבים פרו-פלסטינים" המתגוררים בחיפה.

הדרכים לתמרן את דעתם של הבוחרים דורשת מאמר נפרד. לכן, בואו נתרחק מאידיאולוגיה ופנטזיות למציאות.

"חיפה השמימית"

ראש עיריית חיפה העתידי ישפיע על חלוקת תזרימי הכספים האדירים והתהליכים הכלכליים. בהתחשב בערכם של קרקע עירונית ונדל"ן, ראש העיר הוא זה שקובע כיצד ולמי יוקצו אתרי בנייה, במיוחד כאשר יש מחסור בקרקע, ובאמצעותם יופעלו תוכניות לשיקום דיור (פינוי-בינוי). אזור פיתוח הדיור הקיים. מטבע הדברים, תאגידי בנייה גדולים וקבוצות פיננסיות-תעשייתיות נאבקות על השפעתם על ראש העיר העתידי הן בגלוי והן בחשאי.

מנקודת מבט זו, המסמך החשוב ביותר הקובע את עתידה של חיפה הוא תכנית המתאר העירונית, המתווה את כיוון הפיתוח הכלכלי, ציפיות דמוגרפיות ודרכים לשיפור תשתיות העיר.

מסמכים כאלה נוצרים ומאומצים תוך התחשבות בדעת האזרחים, עליהם להיות פתוחים לעיון ולהתפרסם באתר העירייה. העדר תכנית כללית מאושרת ועדכנית מאפשרת להנהגת העיר לחלק קרקע ולהנפיק היתרי בנייה באופן ידני, להפנות כספים לתיקונים לאותם אזורים בעיר בהם מרוכזים מצביעי ראש עיר זה, ולפתור סוגיות עסקיות ב. בהתאם לרמת העניין האישי. זה חל לא רק על ראש העיר הנוכחי, אלא גם על כל מי שבתאריך 30.10.2018 ואילך, בעקבות תוצאות הסיבוב השני – אם יתקיים, יתפוס את מקומו של ראש עיריית חיפה. התמונה הופכת למשעשעת עוד יותר אם העסק של הבעלים העתידי של העיר קשור לבנייה ועיצוב.

אפשר להאמין בכנות ההבטחות של המועמדים לראשות העיר "להעתיק" את תושבי העיר לאנלוגיה של אוטופיה חברתית, ל"חיפה השמימית", שבה משולבת הסביבה הנקייה ביותר עם התחבורה הציבורית הנוחה ביותר, החינוך והבריאות המושלמים ביותר. לכך יש להוסיף את הערבים הנחמדים ביותר, סגורים במחוזותיהם, ומספר רב של דוברי רוסית במבני העירייה.

אם נזרוק את הבעיות החברתיות-פוליטיות העולמיות שראש העיר עומד לפתור, הפתרונות לבעיות הפיתוח של העיר יישענו על ההחלטות הכלכליות שכבר התקבלו ועל מעמדה הגיאופוליטי של חיפה.

"חיפה השמימית"

יש כמה נקודות שמגבירות את "העניין הכלכלי" בתפקיד ראש עיריית חיפה ומתכנתות מראש את כיוון התפתחות העיר.

  • ראשית, מימון ממשלתי. במרץ 2018 חתמה עיריית חיפה על "הסכם גג" עם משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון להקצאת 3 מיליארד שקל לפיתוח מחדש של חיפה. ייבנו 15,000 יחידות דיור, יוזזו חלק ממרכיבי התשתית של הנמל ובמקומה תיפתח סוללת חיפה. בחיפה יכולים להיות עשרות אלפי תושבים חדשים, דבר שיעלה עוד יותר את ערך הקרקע וידרבן קבלנים לבנות גורדי שחקים חדשים ברובעים הוותיקים של העיר. פרויקט כזה ידרוש שיקום מסילות ברזל ופתרון בעיית העמסת תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית.
  • שנית, השקעה סינית. חיפה היא אחת הערים בישראל שבהן מתקיימת התרחבות כלכלית סינית פעילה. הסינים זכו במכרז להקמת והפעלת נמל חדש בחיפה.

בספטמבר 2018 אמר ראש המרכז לחקר המדיניות והאסטרטגיה הימית באוניברסיטת חיפה, האלוף שאול חורף, כי נוכחותה של סין בנמל חיפה מסכנת את שיתוף הפעולה של ישראל עם ארה"ב. ארצות הברית רואה ברפובליקה העממית של סין את יריבתה העיקרית בעשורים הקרובים.

סין משקיעה באופן פעיל לא רק בנמל. כך למשל, ב-18 בספטמבר 2017, בטקס החתימה על הסכם בין אוניברסיטת חיפה לחברה הגדולה בסין, Hangzhou Wahaha Group, הודיע נשיא האוניברסיטה רון רובי כי מרכז המחקר הסיני-ישראלי בינה מלאכותית באוניברסיטת חיפה. השותפות עם האקדמיה הסינית למדעים, תספק לפחות 10 מיליון דולר במהלך השנים הקרובות.

סין הולכת להשקיע מיליארדי דולרים בהיי-טק הישראלי, כאשר כעת חלקה מגיע ל-20%.

בשוק הבנייה והמסחר, סין בהחלט עולה על החברות הישראליות עד כה, וניכר כי מידת השליטה בהתרחבות הסינית בחיפה תהיה תלויה בראש העיר ובמפלגות הפרלמנט שיתמכו בו. אמנם הניסיון העולמי מראה שהסינים מסוגלים להניע כלכלית לא רק ראשי ערים, אלא גם ראשי מדינות.

  • שלישית, חיזוק החשיבות האסטרטגית של חיפה בסחר בינלאומי.

ביוני 2018 הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה והמודיעין ישראל כץ על השקת פרויקט מסילות השלום האזוריות.

בשנים האחרונות הפנתה המלחמה בסוריה את זרמי המטען מטורקיה לנמל חיפה ומשם לירדן. בשנת 2016 החל לפעול קו רכבת מחיפה לבית שאן, בו נבנה גם מסוף מטענים, בו מועברות סחורות במעבר דרך מחסום הגבול שייח' חוסיין. הפרויקט החדש יבנה רשת רכבות מהים התיכון למפרץ הפרסי. אחד מסניפי הרשת החדשה יעבור בג'נין, שתכלול את הרשות הפלסטינית בפרויקט.

חיפה עודכנה

אבל מה לגבי תכנית המתאר של חיפה, המגדירה את הכיוונים המרכזיים לפיתוח העיר לשנים רבות ואשר על ידם צריך להנחות את ראש העיר?

במשך 83 שנים התפתחה חיפה לפי תוכנית האב שפותחה בתקופת המנדט הבריטי. באתר עיריית חיפה נכתב כי תכנית אב מס' 229חפ נכנס לתוקף ב-15 בפברואר 1934.

דיון נוקב סביב התכנית הכללית החדשה מס' 2000 חפ התחולל בשנים 2014-2015. ניתן לשפוט זאת, למשל, לפי המידע באתר תנועתה של יו"ר האופוזיציה עינת קליש, המכיל מסמך בן 170 עמודים עם תוספות ושינויים שונים לטיוטת תכנית המתאר.

לפי כתבה מ-10 בנובמבר 2016 שפורסמה באתר החדשות החיפאי Hypo, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה תכנית מתאר חדשה בחיפה. מדובר במסמך הקובע את התפתחות העיר, ולפיו עד שנת 2025 יגיע מספר תושבי חיפה ל-330,000 איש.

עד כמה ראש העיר החדש יוכל לזנוח את המסמך שכבר אומץ ולדאוג שיבוצעו שינויים בהתאם להבטחות הבחירות שלו? השאלה נשארת פתוחה.

חיפה בעייתית

חיפה, העיר המלוכלכת ביותר בישראל עם מפעלים כימיים, בית זיקוק לנפט ונמל, תהפוך בשנים הקרובות לאתר בנייה, שבו יתערבבו פליטות כימיקלים מבתי זיק והימקלים עם אבק בנייה. כל זה יבטיח את המקום הראשון של חיפה מבחינת שיעורי הסרטן לעשרות השנים הבאות.

הדבר העצוב ביותר הוא ששיפור או ביטול התב"ע יביא לכך שבנייה חדשה לא תתחיל בהתאם למסמך שנדון על ידי התושבים ואושר במועצת העיר. הכל יקרה על בסיס כדאיות מדינית וכלכלית, שתקבע הנהגת העיר.

מהאמור לעיל, מספר שאלות למועמדים לראשות העירייה:

  • עד כמה ראש העיר לעתיד יכול לשנות את תוכנית המתאר של חיפה, שתתעד את הבטחות הקמפיין שלו?
  • כיצד ישפיעו התוכניות הסיניות-אסטרטגיות לפיתוח חיפה על יישום התמונות לפני הבחירות של "עיר הגנים" המוצעות לקהל הבוחרים?

איגור קמינניק עבור carmelmagazine.info

קולאז' של אנה אוטקינה