טוק ציבורי: לא יהודים בישראל

ב-2 בדצמבר , הקונגרס היהודי הרוסי (RJC) אירח TOK ציבורי. נדון הנושא "לא יהודים בישראל".

גויים בישראל! איך אתה מרגיש?

נשיא RJC יורי קאנר תיאר את נושא הדיון בצורה זו. " לא יהודים בישראל, את מי הם מרגישים ואיך הם חיים ". מיכאיל גורביץ', חבר במועצה הציבורית של ה-RJC, הפך למארח ה-TOK הציבורי. הוא הודיע ​​על הנתונים העדכניים ביותר של הלשכה לסטטיסטיקה. מתוך 9,327,000 תושבי ישראל, 7 מיליון הם יהודים, 2 מיליון ערבים. כ-500,000 בני לאומים אחרים או חוזרים לא-יהודים. כך, כרבע מאזרחי ישראל אינם שייכים לעם הטיטולרי.

הדיון פנה לסיפוריהם האישיים של לא-יהודים שהפכו לאזרחי ישראל. סיפורים אישיים שסופרו על ידי יבגניה שוסטיקובה ואלנה קלוז'סקיה . הראשון הוא בלוגר ועורך לשעבר של הערוץ הראשון, השני הוא עיתונאי ומסעדן. אט אט פנה הדיון לסוגיות של מדיניות המדינה. מדיניות כלפי מיעוטים לשוניים, דתיים ואתניים שונים. נציגיהם אינם יהודים למדינת ישראל על פי ההלכה.

לא יהודי ישראל דוברי ערבית

סמיר חטיב , ראש איגוד בוגרי האוניברסיטאות הרוסיות והסובייטיות, הכין נאום מעניין. הוא דיבר על הזיהוי העצמי של המיעוט דובר הערבית בישראל. על בעיות היחסים בין האוכלוסייה הערבית למדינת ישראל. סמיר חטיב הדגיש כי פלסטינים בעלי אזרחות ישראלית מתקשים להגדיר את זהותם. ישראל מחשיבה אותנו לערביי ישראל. ואנחנו רואים את עצמנו כפלסטינים שיש להם אזרחות ישראלית והם חלק מהעם הפלסטיני. הוא גם ציין שליהודים אין הבנה, יהודי זה לאום או דת.

דוברי רוסית ולא יהודים

נציגי הארגון הלא ממשלתי "דור מוריה" איגור קמיניק ואלנה שפרן העלו בעיה נוספת. בעיית היחס למיעוט דובר הרוסית בישראל. בעיות עימן מתמודדים חוזרים ממדינות ברית המועצות לשעבר. שר האוצר הישראלי אביגדור ליברמן ציין – דוברי רוסית "המיעוט המופלה ביותר בישראל". וקשה לא להסכים עם התזה הזו. המודעות של ישראלים דוברי רוסית לעצמם כמיעוט לשוני תאפשר לנסח בצורה ברורה את דרישותיהם. זה יאפשר להפוך מאובייקט לנושא של הפוליטיקה הישראלית.

הנושא שהועלה ב- Public TOK עורר סערה ציבורית. גם מימין וגם משמאל של הישראלים דוברי הרוסית. הם הציעו לקיים סדרת דיונים בנושא "לא יהודים דוברי רוסית בישראל". דור מוריה מתכנן לקיים דיונים דומים בחיפה בתקופה הקרובה.