פעולה סולידרית לשימור הון חברתי

ב-16 במרץ 2023 התקיימה ישיבה קבועה של מועצת התיאום והמומחים בנושאי מדיניות חברתית. המועצה הוקמה במכון המחקר למדיניות חברתית של המשרד למדיניות חברתית והאקדמיה הלאומית למדעים של אוקראינה. בפגישה השתתפו מומחים מהארגון הלא ממשלתי "דור מוריה", BSPR ואיגוד הערים באוקראינה.

טכנולוגיות משבר והון חברתי

את הפגישה פתח מנהל המכון ליאוניד אילצ'וק. לאוקראינה, למרות התנאים הקשים, חשוב מאוד לשמר את ההון החברתי ולבנות אותו עוד יותר. האוקראינים הראו חוסן וסולידריות במהלך המגיפה והמלחמה. תנועות מתנדבות, סיוע לצבא, סיוע סוציו-פסיכולוגי לפלחי האוכלוסייה הנפגעים והבלתי מוגנים. כל הפעילויות נוצרו ובוצעו הודות ליוזמה של אזרחים. מיומנויות אלה וטכנולוגיות חברתיות הופכות חשובות יותר ויותר עם הביזור וההפרטה של התחום החברתי. פעילות זו, אשר מתבצעת באופן פעיל על ידי ממשלת אוקראינה.

טכנולוגיות משבר של פעולת סולידריות ציבורית הראו את עצמן היטב באוקראינה. הם נחוצים גם לשמירה ובניית ההון החברתי של הקהילות והמדינה. וטכנולוגיות משבר אלו צריכות להפוך למסורתיות ליישום ברמת המדינה והחברה.

מתודולוגיה לקביעת איומים חברתיים

בתהליך זה, יש צורך להשתמש בטכנולוגיות מדעיות וחברתיות שיספקו:

  • קביעה וחישוב, בהתאמה, של המתודולוגיה, רמת האיומים החברתיים והאחרים שעומדים בפני קהילות ורשויות מקומיות;
  • פיתוח פתרונות טכנולוגיים ופוליטיים מתאימים כדי למזער או להעלים איומים מסוימים;
  • קביעת הקבוצות החברתיות המשפיעות ביותר, ערכיהן וסדרי עדיפויות סוציו-אקונומיים;
  • זיהוי בעיות תקשורת בין רשויות מקומיות, אזוריות וקהילות וכו'.

כל המרכיבים הללו כלולים במתודולוגיית זיהוי האיום החברתי שפותחה על ידי מכון המחקר למדיניות חברתית.

בהתבסס על האינדיקטורים, האינדיקטורים והנתונים החברתיים שהתקבלו, מפותחות הצעות רלוונטיות. על בסיסם, הרשויות המקומיות מפתחות אמצעים להפחתת רמת האיומים החברתיים. משימה חשובה היא ליצור סביבה נוחה לפיתוח כלכלי של השטח. עצמאים, עסקים קטנים, פרויקטים לשיקום תשתיות. כיוונים אלה אינם יכולים להתממש מבלי להגדיל את ההון החברתי של החברה האוקראינית.

איגור קמינניק, יו"ר מועצת המנהלים של העמותה "דור מוריה", הדגיש את החשיבות של פעולות סולידריות ברמת הקהילה.

סולידריות היא המפתח לשיקום מהיר של ההון החברתי וליצירת סביבה נוחה לפיתוח כלכלי. לכן, כל הטכנולוגיות והכלים המדעיים שפותחו על ידי המכון ו-CER חייבים להיות מותאמים למציאות המודרנית.

פרויקטי מחקר

אחת המשימות של ישיבת חברת החשמל היא לדון בפרויקט הפיילוט באזור אודסה שבאזור אודסה. והפרויקט הזה הוא לא הראשון. בחודשים דצמבר 2021 – ינואר 2022, המכון, הלשכה ודור מוריה (ישראל) יישמו פרויקט מחקר. מומחי המכון ערכו סקר סוציולוגי על התגובה הסולידרית האפשרית של הקהילה להשלכות הכלכליות-חברתיות של המגיפה. המחקר בוצע בתמיכת מועצת מחוז אודסה שבאזור אודסה.

על סמך תוצאות המחקר ניתן להסיק כי לקהילה יש פוטנציאל גדול למדי לפעולות סולידריות. תגובה מוצקה להשלכות הכלכליות-חברתיות של המגיפה עשויה לסייע בהתאוששות מהירה של השטח.

יורי YAMKOVOY, סגן מנהל סניף אודסה של PSA, תמך ברעיון לקיים פרויקט פיילוט באזור אודסה.

הוא ציין כי אזור אודסה כולל סוגים שונים של התנחלויות. העיר אודסה עם אוכלוסייה של מיליון תושבים, הערים צ'רנומורסק, יוז'ני, יישובים וכפרים מסוג עירוני ממוקמות גם כן בשטח המחוז. זה מאפשר להפעיל את המתודולוגיה לזיהוי איומים חברתיים על סוגים שונים של קהילות טריטוריאליות.

יכולות מומחה

לאיגוד הערים האוקראיניות יש את המשאבים הארגוניים והפוליטיים ליישום מוצלח של הפרויקט. מתוך 22 הקהילות הטריטוריאליות של חבל אודסה, 16 חברים באגודה. לאודסה RO PSU יש ניסיון משמעותי ביישום פרויקטים המכוונים לפיתוח כלכלי-חברתי של האזור.

הושגו הסכמות על תמיכה פוליטית וארגונית בפרויקט העתידי. הנהגת המועצה האזורית אודסה וראשי ההתנחלויות מבינים את חשיבות המשימות המוצבות.

נציג BSPR, סרגיי מאורין, ציין כי ללשכה יש שנים רבות של ניסיון בתחום החברתי של אוקראינה.

ניסיון בפיתוח תשתיות חברתיות, הן ברמת המדינה והן ברמת הקהילות הטריטוריאליות.

הקבוצה האנליטית של הלשכה כוללת מומחים למדיניות חברתית, פיתוח קהילה, מומחים לפיתוח עסקים קטנים ובינוניים ומומחים בחברה האזרחית. הלשכה גם עבדה באופן פעיל ועובדת באזור אודסה ויש לה ניסיון בגיוס חברתי של קהילות.

תוצאות הפגישה והסיכויים לפרויקט

בעקבות הדיון הגיעו המשתתפים למספר החלטות. פרויקט הפיילוט ברמת אזור אודסה צריך לכלול את הפעילויות הבאות:

1. התאמת המתודולוגיה לזיהוי איומים חברתיים לשימוש הרשויות המקומיות;

2. פיתוח המלצות על האמצעים הדרושים למזעור ולחסל את האיומים החברתיים שזוהו;

3. זיהוי פעולות סולידריות אפשריות של הקהילה לשימור ההון החברתי והגדלתו;

4. הכשרת נציגי קהילות ורשויות מקומיות בשימוש בחומרים מתודולוגיים מפותחים;

5. הכנת סרטוני הדרכה על שימוש בפרקטיקות מומלצות להפצת הניסיון שנצבר.