שימור הפוטנציאל של חוקרי מדעי הרוח דוברי רוסית בני 45+

שימור ופיתוח הפוטנציאל המדעי של מדענים חוזרים בתואר אקדמי שלישי, התמחויות הומניטריות מקבוצת הגיל 45+

הצדקה לפרויקט
בהתפתחות החברתית-כלכלית של ישראל, לעלייה דוברת הרוסית יש תפקיד משמעותי. העלייה הגדולה של תחילת שנות ה-90 נמשכה עם גלי החזרה ממדינות ברית המועצות לשעבר, בעיקר מרוסיה, אוקראינה ובלארוס. רמת ההשכלה הגבוהה של מי שהגיעו ממדינות ברית המועצות לשעבר סיפקה לישראל רופאים, מהנדסים, מדענים, כולל מדענים במדעי הרוח.
מבין החוזרים, כמעט אחד מכל חמישה (19%) הוא בין הגילאים 45 עד 56 [1] . יחד עם זאת, רוב תכניות השילוב המקצועי מיועדות לגיל עד 45 שנים. מדענים עולים בני 45+ בהתמחויות טכניות או יישומיות אחרות, בדרגות שונות, עשויים להיות מבוקשים בשוק העבודה הישראלי בתחום התעשייה או הטכנולוגיה העילית.
במצב קשה יותר נמצאת קבוצת הגיל של מדענים חוזרים בני 45+ בעלי תואר שלישי – נציגי מדעי הרוח (סוציולוגים, מדעני מדינה, עיתונאים, היסטוריונים, בלשני תרבות, בלשנים ועוד) – אלו שהשפה היא הכלי העיקרי עבורם. מהמקצוע שלהם. קודם כל, מזה שנים רבות מחסום השפה מנע ממחזרים חדשים ממדעי הרוח להיות תחרותיים בתפקידים הדורשים תואר שלישי. קבוצת הגיל של 45+ מדענים חוזרים במדעי הרוח דורשים כלים להשתלבות "מהירה" בתהליך הפעילות המדעית, תוך התחשבות:

  • הגבלות זמניות בשל גבולות גיל הפרישה;
  • אובדן מהיר של הכישורים המדעיים שלהם, עקב היעדר סביבה מקצועית מתאימה, במשך מספר שנים, בעוד שכמעט שלא ניתן לדבר על הסתגלות מוצלחת של חוזר, במיוחד שפה, מוקדם יותר מאשר לאחר 3-5 שנות חיים. המדינה;
  • ידיעת עברית גרועה בקרב חלק ניכר מהעלייה דוברת הרוסית (רק עד 55% מהשבבים סבורים שהם יודעים עברית היטב, אפילו בקרב העליות של שנות ה-90)



חוסר האפשרות לממש את הפוטנציאל המקצועי של מדעני מדעי הרוח בני 45+ מוביל ל:

  • הפחתת האטרקטיביות של המדינה עבור מומחים מוסמכים מאוד מהתחומים ההומניטריים;
  • אובדן הון אנושי (ניסיון, ידע, כישורים לעבודה עם בעיות הומניטריות מורכבות);
  • האטה בהתפתחות התחומים החברתיים-כלכליים והחברתיים-פוליטיים;
  • האטת כניסתן של צורות חדשניות של הנדסה חברתית בעולם המשתנה במהירות;
  • הידרדרות מצבם הסוציו-פסיכולוגי של החוזרים ומעורבותם בתהליכי "דה-סקרליזציה של ישראל", שצוברת תאוצה בקרב החוזרים דוברי הרוסית.



מטרת הפרויקט:
שיפור תהליך השילוב של חוזרים דוברי רוסית, חוקרי מדעי הרוח בני 45+, על ידי שילובם בפעילות המרכז האנליטי הבינלאומי בעמותה "דור מוריה" באמצעות פיתוח ויישום פרויקטים חברתיים-פוליטיים והומניטריים.

מטרות הפרויקט:

  1. הכשרת חוזרים חדשים בהכנת בקשות למענקים מדעיים ויישומיים מדעיים (ביצוע הדרכות רלוונטיות ומידע ותמיכה מתודולוגית);
  2. חיפוש תורמים (סיוע בעבודה עם תורמים, גיבוש נושאים רלוונטיים למענקים) והכנת בקשות למענקים ברמה המקומית, הממלכתית והבינלאומית, לרבות במשותף עם מוסדות אקדמיים של מדינות ברית המועצות לשעבר (רוסיה, אוקראינה) חלק מהמרכז האנליטי הבינלאומי;
  3. סיוע בגיבוש צוותי פרויקטים וליווי מידע ומתודולוגי בביצוע פרויקטים (תמיכה בפיתוח וביצוע פרויקטים – תרגום טקסטים, דיווח, סוגיות ארגוניות ופיננסיות במידת הצורך – ארגון שיתוף פעולה בינלאומי);
  4. תמיכה בכישורים מדעיים על ידי הכנת פרסומים בכתבי עת מדעיים;
  5. הרחבת רשתות תקשורת מקצועיות (על ידי קיום כנסים, פגישות וכו');
  6. מעורבות בפעילות המרכז האנליטי הבינלאומי במחקר, הכנת מסמכים אנליטיים, ביישום פרויקטים מדעיים ויישומיים.


[1] ראה: https://www.gov.il/ru/departments/news/day_of_aliya_2020 .